zondag 30 december 2012

BOVEN VERWACHTING GOED

Terug uit Benin, kan ik niet anders zeggen dat Theophile Atepko zijn beloften meer dan voldoende is nagekomen. Alles wat ik nog aan vragen had is nu beantwoord. De manier waarop hij bezig is in Parakou  ging mijn verwachtingen te boven. Hieronder het verslag en je kunt klikken op de links om te zien wat deze man daar gerealiseerd heeft met hulp van www.aktiebenin.nl en www.pum.nl   [ de organisatie waarvoor ik dit ontwikkelingswerk doe op onderwijsgebied].

De 1e dagen van mijn verblijf was ik op de universiteit van Cotonou, waar ik al mijn onderwijskundige zorgen kon delen met Karim Dramane. [ de  vorige minister van Onderwijs in Benin].  Mijn zorgen verdwenen als sneeuw voor de zon, hij zorgt voor de navolgende zaken vanuit de universiteit:  Zie hier de foto's.
  1. Hij levert vanuit de Universiteit de docenten en de leermiddelen. 
  2. De goede ziekenhuizen [deze zijn nodig voor  de stage plaatsen], die plaatsen regelt hij ook.
  3. Samen gaan we nu werken aan een stage werkboek waarlangs de stage moet gaan verlopen.
  4. De vertaling hiervan in het Frans wordt voor rekening genomen door een lokale PUM medewerker.

Aangekomen in Parakou en verder....:
  1. Ik zie voor het eerst het door Theophile gemaakte LAB praktijk lokaal. Zie hier de foto's 
  2. s 'Morgens ontbijten wij bij de jongste zus van Theophile.  Zie hier de foto's
  3. Ik vertel over de mogelijkheid om solarcell's te gaan plaatsen in samenwerking met de regering
    dit is een schot in de roos. De hele week gaan we aan de slag om dit te gaan realiseren voor alle
    scholen, zowel private scholen als regeringscholen. We gaan langs bij alle belanghebbenden voor een handtekening op de brief die hierover zal gaan. Deze brief gaat vervolgens naar de president van Benin. schoolhoofden  / burgemeesters /  directeur van de Beninois Kamer van Koophandel etc etc.en een hele dag zelfs gaan we naar de meest rijke provincie in Benin "Banikoara", waar we met de meest belangrijke personen overleggen over dit mogelijke project.
  4. Tchouakpe Hyppolite.Onze economie student die mij helemaal in paniek belde en mailde voor computermogelijkheden i.v.m. zijn economie_dissertatie, was aanwezig op de dag dat ik in Parakou aankwam. Ik dacht, ik geef dat ding gewoon. Nee hoor dat was niet mogelijk volgens Theophile. Dat moest officieel gebeuren met veel toeters en bellen. Zie bijgaande foto's.
  5. En wat te denken van het meemaken van een doctoraal eindexamen feestje van de dochter van het hoofd van de Universiteit in Parakou? Zie hier de foto's
  6. Op de ESCG [school van Theophile] maak ik kennis maak met een 'blindmeisje" wat bij Theophile studeert. Ze heeft een apparaat nodig om vanuit braille met de computer te kunnen communiceren. Zie deze foto's 
  7. Als we s'avonds niet hoeven te eten met mensen die we nodig hebben voor de realisatie van onze doelen, dan eten we bij Theophile & Catherine thuis. Zie hier de foto's
  8. EINDELIJK DE OFFICIËLE OPENING en start van de analisten opleiding in PARAKOU / BENIN. Zie de foto's
     
Afspraken voor de toekomst:
  1. Start Analisten Opleiding o.l.v Karim Dramane op maandag 7 Januari 2013.
  2. 'The Hospital Internship"  samen goed....    "op poten zetten".
  3. Diplomering realiseren volgens aangeleverd curriculum
  4. Eerst volgend project via de PUM is het solarcell project via www.fres.nl.
  5. Toekomst droom: "het creëren van een hotspot op de Hogeschool ESCG" te Parakou.
Een ontwikkelingsland heeft de eigenschap om ons duidelijk te maken wat ze nodig hebben. Dit vooral om verder te komen met hun ontwikkeling. Hieronder het lijstje waarvoor ik in de komende tijd mijn best zal doen om dat te realiseren:

Wensenlijstje:
ESCG:  
  • een apparaat voor het blinde meisje waarmee ze vanuit Braille met de computer kan communiceren.
Universiteit Parakou:
  • voor hun Voetbalteam een outfit.
  • voor hun cabaret en toneelclub schijnwerpers
  • voor hun bibliotheek juridische en economie boeken in frans of engels
  • voor  hun EHBO afdeling de gewone geneesmiddelen zoals Paracetamol etc.  
    [ dat wat wij gewoon zonder recept bij bv. "het kruidvat" kunnen halen]
  • voor hun afdeling "disabled students" willen ze graag allerlei zaken hebben die betrekking hebben op het goed kunnen organiseren van hun kantoor. [ kantoorbenodigdheden].
Verzending naar Benin:
Mocht ik het een en ander kunnen krijgen hier in Nederland, dan kan ik dat opslaan. Ik heb via de PUM goede suggesties ontvangen over hoe ik deze spullen het beste kan versturen. Met Theophile Atekpo heb ik afgesproken dat hij dan de verzendkosten voor zijn rekening neemt.



Geen opmerkingen: